Friday, September 12, 2014

Mitt betyg av Helix på Liseberg

Toppen! Härlig! Kittlande! Galen! Jag vet inte vart jag ska börja? Kanske i kön. Det var fruktansvärt lång kö till den här ursnygga berg-och-dalbanan hela dagen. Kortaste kötiden var på under en timma, den längsta var nog närmare två timmar. Man fick gå upp för trappor, på gångar, ner för trappor, runt och fram och tillbaka - varför hade jag ingen stegräknare? Det fanns tv-skärmar som varnade för vilka som inte bör åka den och info om appen. Om man laddade hem den, spelade i kön och vann så fick man gå i express-kön. Men jag tänkte att det var bättre att spara på batteriet, det verkade ändå som om den bara funkade bra till iPhone. Men efter x antal steg sen var man tillslut på rätt plan och vid påstigningen.



En ganska bra bild av vad jag menar


Den tycks börja lugnt och fint med bara en liten nedförsbacke, som om tåget blir utknuffat från stationen, men icke. Det blir en rak höger på en gång genom en korkskruv följt av svängar, snabba raksträckor och ytterligare 6 gånger upp-och-ner. Glöm inte 2-3 stycken Balder-moments då man lyfter från sätet och det känns som att man ska flyga ur! Jä-lar vilken snygg konstruktion, och underbar åktur!

MITT BETYG: 5/5





Jag har inte åkt många berg-och-dalbanor, inte fler än de daredevils som finns i Sverige. Men jag kan lugnt säga att det här är den BÄSTA jag åkt. Trodde det skulle bli svårt att slå Gröna Lund's Insane, men det visade sig vara rena barnleken. Lisebergs nyhet för i år är något alldeles extra för en adrenalinjunkie som jag själv (hade jag råd hade jag redan hoppat tandem från ett flygplan).

Åk den! Åt den för fasen, för den är så härlig. Nästa gång jag är på Liseberg har jag två nya krav: det första är att jag ska ha express-pass till Helix, Balder och Kanonen (och Flumride?), det andra är att min syster ska följa med.



Follow on Bloglovin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...