Wednesday, January 28, 2015

Operera bort matstrupen och göra en ändtarmstransplantation, det kan vara min framtid.

Nej det är inte aktuellt för mig nu. Det kan däremot vara min framtid om det är så att mina sväljsvårigheter (achalasia) blir värre än värst och jag inte kan äta över huvud taget (dvs värre än vad jag någonsin genomlevt under alla år sedan mellanstadiet då det började). Självklart kommer läkare (och jag) att kolla efter andra alternativ så länge det går. Och just nu är ingen operation aktuell över huvud taget. Men om det kommer en dag då det inte går längre, vad händer med mig då? Om jag inte får föda i mig svälter jag.

Är lite skärrad efter att ha läst om en annan tjejs erfarenheter med akalasi, för henne blev det som rubriken på det här inlägget säger. Hon kunde inte längre få i sig varken mat eller dryck, las in på sjukhus för att få mat genom en sond de satte direkt in i magen. Bara tanken på det känns fruktansvärt obehagligt. Sedan gjorde de en invecklad operation (Esofagusektomi) och tog bort hennes matstrupe och en del av övre magsäcken, och satte dit en del av hennes ändtarm där. Det tog lång tid för henne att återhämta sig och kunna äta normalt, men det fick följder och komplikationer också. Det går att läsa om det HÄR.

Jag känner henne inte, men jag hoppas att hon kommer kunna leva ett långt och rikt liv trots alla operationer hon fått gå igenom.


Follow on Bloglovin

1 comment:

Mike said...

Hej
Jag har haft Akalasi i drygt 5 års tid men mår nu kanonbra.har du precis fått det så startade jag upp en sida på Facebook som heter "Akalasi".Jag är inte med där längre men gå gärna med om du vill ha tips och idéer om hur man kan få hjälp,vilka operationstyper det finss m.m.

Lycka till

Mke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...